In ons vorige artikel beschreven we al de SEO (zoekmachine optimalisatie) plugin van Yoast voor WordPress, een handig hulpmiddel voor iedere ondernemer die met zijn website aan de slag wil om beter gevonden te worden. Echter, SEO is een proces dat meer omhelst dan een handige tool, het vereist een duidelijk plan om tot concrete resultaten te komen. Daarom hierbij 7 tips voor verbetering van de vindbaarheid van uw website. Mocht u aan een nieuwe website beginnen: kies dan ook een goede domein naam! Daarnaast geldt ook hier: bezint eer gij begint. SEO is een langdurig en intensief proces. Maar, doet u het goed, dan kunt u daar ook lang de vruchten van plukken. Bekijk goed wat het u mogelijk oplevert, en of dit middel in de marketing mix voor u het meest interessant is. Wellicht zijn netwerk borrels veel effectiever? Of kies voor Google Adwords als u nog deze week resultaat wilt.

1. Bepaal uw keywords / zoekwoorden

Recentelijk sprak ik een ondernemer die zeer trots was op het feit dat zijn bedrijf erg goed gevonden werd. Ik vroeg hem daarop op welke zoekwoorden hij dan goed gevonden werd. Zijn antwoord: “op mijn bedrijfsnaam”. Dat is natuurlijk fijn, maar als mensen zoeken op je bedrijfsnaam, dan is de buit eigenlijk al binnen. Daarentegen werd hij niet goed gevonden op zoekwoord combinaties die nu juist erg relevant zijn voor potentiële klanten die op zoek waren naar zijn dienst. Ofwel: werk aan de winkel. Maar waar start je? Altijd met de bepaling van de juiste zoekwoorden.

  • Zoekwoorden / zoektermen (meerdere woorden) zijn woorden waarvan u vermoed dat uw doelgroep intikt bij zoekmachines. Dat kunnen algemene woorden zijn, zoals “consultancy” of “bakfiets” maar ook combinaties van woorden, bijv. “consultancy Rotterdam” of “consultancy brand beveiliging”. Aangezien de concurrentie op algemene zoekwoorden hoog is, raden wij aan om bijna altijd te zoeken naar combinaties van zoekwoorden. Vaak bent u geografisch gebonden, dus combineer dat ook in uw zoektermen. Wanneer u Google Adwords klant bent, kunt u met de keyword planning tool makkelijk variaties / relevante zoektermen vinden die voor u interessant kunnen zijn. Google Adwords geeft namelijk ook aan hoe vaak mensen zoeken op termen, en, niet erg belangrijk, hoeveel concurrentie er op een woord is. Dat laatste wordt nogal eens onderschat. U bent niet de enige die goed gevonden wil worden, dus hoe interessanter een zoekterm, hoe meer concurrentie en dus hoe meer energie en/of geld u dient te steken in de optimalisatie van een term.
  • Maak een lijst van de zoekwoorden en zorg voor enige organisatie, bijv. in Microsoft Excel. Bijv. Zoekwoord, Ranking (positie), Acties (voor de optimalisatie van die term). Zoekwoord optimalisatie is namelijk een doorlopend proces en dat start met een goede organisatie van acties. Er zijn daarnaast uitstekende tools beschikbaar die u kunt gebruiken om het lastige werk (bijv. het controleren van de posities in de zoekmachines) uit handen te nemen.
  • Start met de belangrijkste zoekwoorden: maak een top 10, en ga daar eerst mee aan de slag. U kunt deze altijd nog uitbreiden en dan direct de lessen die u geleerd heeft toepassen. Dat voorkomt een hoop dubbel werk.

2. Verwerk de zoekwoorden in uw website pagina’s 

Nadat u de zoekwoorden heeft bepaald, begint u met deze te verwerken in de teksten van uw bestaande / of nieuw te schrijven webpagina’s. Beperk u tot 1 term per pagina, zodat de zoekmachine heel duidelijk weet dat dit onderwerp centraal staat op deze pagina. Zorg ervoor dat uw teksten voldoende lengte hebben en dat de juiste zoekwoord dichtheid (zoekwoord / totaal aantal woorden) wordt bereikt. Hiervoor kunt u de Yoast tool wederom gebruiken.

3. Optimaliseer uw pagina links (URL’s)

Voor zoekmachines zijn namen van links op uw website erg belangrijk als indicatie van de inhoud van een pagina. Kies dus niet voor: www.mijnwebsite.nl/diensten/dienst-1 of iets dergelijks, want dat voegt niets toe. Beter is: www.mijnwebsite.nl/schadeherstel-rotterdam/schadeherstel-klassiekers of iets dergelijks. Let op: wanneer u een bestaande website heeft en de pagina link gaat wijzigen, dient u (en nu wordt het technisch) een 301 redirect aan te maken, aangezien de “oude” link niet meer zal werken en daarmee de pagina als het ware niet meer bestaat. Alle links naar die “oude” pagina werken niet meer. Uw website bouwer kan deze eenvoudig voor uw aanmaken, zodat u geen potentiële klanten mist.

4. Optimaliseer uw pagina titel en meta-omschrijving

Uw pagina titel en de meta-omschrijving zijn erg belangrijk voor zoekmachines. De kunst is om een titel te schrijven die zowel goed gevonden kan worden, als een call-to-action bevat (ofwel: wanneer het zoekresultaat getoond wordt moet het interessant genoeg klinken om door te klikken, in marketing termen wordt gesproken van de zogenaamde Conversie ratio). Zorg ervoor dat titel en beschrijving kernachtig en op een interessante manier uw pagina omschrijven.

5. Maak gebruik van hoofd- en tussenkopjes: H1, H2, H3 en duidelijke paragraaf structuur

Het gebruik van kopjes is niet alleen voor de zoekmachines fijn, ook uw publiek leest graag in kopjes. De tekst wordt daarmee namelijk een stuk leesbaarder. Maak daarnaast gebruik van opsommingen, in plaats van bijv. lange teksten met comma’s.

6. Gebruik afbeeldingen en alt-tags

Door afbeeldingen toe te voegen en die tevens netjes van zogenaamde alternatieve tags (beschrijvende woorden) te voorzien, wordt u beter vindbaar. Let wel: het effect hiervan varieert sterk, dus dit is van wat lagere prioriteit.

7. Linkbuilding

Google (en andere zoekmachines) hanteren het basis principe dat hoe meer websites naar uw website toe linken, hoe hoger uw positie in de zoekmachines. Daarbij is het van belang op met name links van websites te genereren die een hoge ranking (relevantie) hebben bij Google. Ga dus geen willekeurige linkbuilding partners zoeken, maar richt u in eerste instantie op de meest relevante partijen. Voor linkbuilding geldt dat het een behoorlijk intensief proces kan zijn, dus meestal is het een goed idee om dit stuk uit te besteedden.

Staat u al in de startblokken om aan de slag te gaan? Wij wensen u veel succes en mocht u hulp nodig hebben, neem dan even contact met ons op. Wilt u weten hoe goed u momenteel gevonden wordt en waar nog winst te behalen valt? Laat dan de gratis SEO Quickscan door ons uitvoeren.